söndag 27 mars 2011

Att leva i flera världar!

Hej!

Det har varit ett tag sen efter när jag ramlade. Har åkt på infektion ja öroninflammation, fått mig hem hästkur på 6 pille penicillin om dagen på 5 dgr. Så Magen har ju levt sitt eget liv.

Tanke jag hade är Gravt Hörselskadad men inte sen liten utan är född hörande med finska som modersmål, född i Sverige av finska föräldrar. Men så fort jag miste hörseln så tappade jag finskan också. Med tiden kom tillbaka när jag fick hörapparater men inte allt, svenskan blev modersmål flytande. Under hela grundskolan gick jag i hörselklass, lärde oss att prata bevara talspråket också lära oss munavläsning med hjälp av talpedagog. Under tonårstiden kom jag i kontakt med dövas värld men inte helt lätt. Tonårstid jag är inte hsk jag är hörande?! Så mkt miss.
Gymnasietiden hörande klass plötslig kamp om att hänga med i svenskans värld inte var det lättaste men gav mig inte fastän ville många ggr bara hänga mig, alltså lägga mig ner och försvinna.

Gick igenom 3 åren med Gesällbrev. Därefter började en kamp i hörandes värld att bli accepterad för att man klarar av att arbeta trots funktionshinder. Varav jag aldrig talade om per telefon att jag är Hörselskadad. Inte förrän jag va på arbetsintervju där talade jag om att jag är Gravt hsk. Flesta tog det bra kunde inte förstå att jag har talspråket, många ggr så hade jag själv en tanke va vad kan jag göra åt det utan är stolt att jag har.

Med senare tid har jag förstått jag är mera funktionshindrad idag pga jag har talspråket för de flesta tror mig inte el förstår varför man många ggr blir så trött.

Dövas värld har inte varit lätt alls pga jag är hörselskadad hanterar talspråk och teckenspråket. Tidigare tyckte de döva att jag skulle välja vilken värld jag skulle leva i dövas el hörande? Jag svarade men är också funktionshindrad är hörselskadad, då de svarat nej du är hörande, om du tar av dig hörapparaterna så är du döv och välkommen, stod på mig är gravt hörselskadad vi finns också. Jag valde inte jag står kvar i allas världar, hörandes, dövas, hsk, ci värld. Jag är gravt Hörselskadad.

Varav en av mina barn dotter är döv hennes språk är teckenspråk jag har lärt henne att acceptera alla vare sig de är hsk, har ci, hörande. Alla är vi unika på vårat sätt. Mitt tjat till dottern min har varit att lära förstå svenska skrift för att hon ska kunna vara med i hörandes värld när hon får jobb. För svenska och teckenspråk är inte samma språk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar